november 07, 2013

Odense Kommune skulde finde 42 millioner her og nu, fordi de var i bekneb. Men det burde den kommune og andre kommuner i lignende situation næppe være, hvis ikke der rundt omkring sad så mange asociale mennesker og udnyttede landets love og regler til egen personlig fordel eller rent sløseri. Socialt netværk er en udmærket ting, som vi alle bør være glade for, men det skal ikke misbruges! Det var nok ikke tanken fra begyndelsen, men socialhjælp har en kolossal negativ slagside, som man ikke må lukke øjnene for, men rette op på: den opfordrer ikke til at tage eget ansvar og tage sig sammen. Har man alt for let til hjælp, bliver man doven og ligeglad.

Stat og kommuner kender naturligvis til, hvordan de velmente love kan bruges i overmål (= misbruges) og bærer derfor et tungt ansvar for dette misbrug af skatteborgernes penge. Det føler de måske ikke så stærkt, når de kan gemme sig under ”tavshedspligt”. Tavshedspligt bruges flittigt inden for politik, ikke altid for at beskytte den enkelte borger, men ganske ofte for at beskytte den statslige eller kommunale myndighed, ikke mindst inden for socialsektoren!

Pernille gjorde, hvad hun følte, at hun skulde gøre.

- Nej jeg har ikke fortrudt det. Jeg er folkevalgt politiker. Jeg er valgt til at sidde der for borgerne. Jeg er ikke valgt til at sidde og dække over fortrolige oplysninger, som, jeg mener, er forkerte, siger Pernille Bendixen til DR Fyn.

Man må ikke bryde sin tavshedpligt. Men på baggrund af samfundets altfor løsagtige indretning, vil jeg takke Pernille for hendes heltemodige, uegennyttige indsats mod overmagten og den tolerante ligegyldighed.