november 25, 2013

Det hellige Land

Den opmærksomme Koranlæser støder i spørgsmålet om lande på interessante islamisk-historiske vidnesbyrd. Disse viser, at Koranens forfatter længe før den såkaldte zionisme og længe før den jødiske indvandring i forrige århundred anerkendte det palæstinensiske landområde som jødernes arvegods. Og ikke bare det, han tillægger sågar jøderne langt mere land end de selv mener at have krav på.


I Koranen gives der mange modstridige vers, også hvad angår jøder. Ud af visse vers kan man læse, at Allah er tilfreds med det jødiske folk og roser det som det velsignede folk og profetens efterkommere. En anden gang fornærmer og bagtaler Allah jøderne som aber. Denne ambivalens mellem Israelvenlig og Israelfjendske surer lader sig sikkert fastslå med kronologien for åbenbaringerne. Hvordan den end måtte være, angiver Thoraen det jødiske land med smalle grænser, mens Allah storladent giver jøderne land i rigeligt mål.


I koranens sure 5.20 står: Og da Musa (Moses) sagde til sit folk: ”O mit folk, tænk på Allahs gunst imod jer, da han indsatte profeter imellem jer og gjorde jer til konger og gav jer, hvad han aldrig har givet nogen anden i verden.”


Og i sure 5.21 står: ”Oh, mit folk, træd ind i det hellige land, som Allah har bestemt for jer, og vend ikke ryggen til, for så vil I vende tilbage som tabere.”
Altså ikke Zionismen, men koranens forfatter skænker jøderne det hellige land og opfordrer dem til at holde fast i det. Men hvor ligger det hellige land efter korantolkernes opfattelse? Man lytter og forundres:
Al Qurtobi anfører i sin koranexegese, som er anerkendt af den sunnitiske verden og højt værdsat, nogle udtalelser fra lærde. Den ene hævder, at det hellige land er områderne ved El-Tor på Sinai halvøen. Andre ser det hellige land i Damaskus, Palæstina og dele af Jordanlandet,


Kilde: Politically Incorrect 22.11.2013 fra TV-programmet  
Al Hayat-TV: Islam, Zionismus und Groß-Israel  Oversat fra tysk af Gertrud