januar 13, 2010

Opråb angående den politiske retssag mod Geert Wilders

Den 20. januar om formiddagen indledes retssagen i Amsterdam mod formanden for Frihedspartiet (PVV = de Partij voor de Vrijheid), Geert Wilders. Han bliver anklaget for mistanke om at have spredt had med ytringer imod muslimer og at have krænket dem.” Af denne grund opfordrer PVV til demonstration mod den politiske retssag.


I PVV-meddelelsen om demonstration hedder det:
Den 20. januar bliver en afgørende dato til forsvar af vor frihed. Denne dato begynder processen mod Geert Wilders. På ordre fra Domstolen i Amsterdam rejser rigsadvokaten anklage… (teksten på hollandsk).


Anklagen lyder: Krænkelse af den muslimske befolkningsgruppe, anstiftelse til had og diskrimiering imod muslimer på grund af deres gudstjeneste, anstiftelse til had og diskriminering mod udlændinge, som ikke stammer fra den vestlige halvkugle og/eller mod Marokkanere på grund af deres race.


Hertil siger Geert Wilders: ”Den 20. januar begynder den politiske retssag mod mig. Jeg bliver forfulgt på grund af min politiske overbevisning. Ytringsfriheden befinder sig på afgrundens rand. Når en politiker ikke mere må fremføre kritik mod en ideologi, så står vi lige foran ”UD!”. Så er det slut med vor frihed. En jeg vil forsvare mig: jeg er overbevist om, at jeg bliver frikendt.”

Hvis De, kære læser, også vil demonstrere mod den politiske retssag og slå et slag for ytringsfriheden, så kom til demonstrationen den 20. januar kl. 8.30 foran retsbygningen i Amsterdam.

Den nøjagtige adresse er:
Rechtbank AmsterdamParnassusweg 2201076 AV Amsterdam
De må møde op før kl. 8.30, for kl. 8 begynder man at samles i den indre gård, som omsluttes af retsbygningerne. Demonstrationens afslutning står endnu åben. Det vigtigste er, at mange mennesker er på pladsen 8.30.
Kære PI-læsere, op og af sted til Amsterdam!

Kilde: den tyske blog Politically Incorrect