august 05, 2008

USA:s förre försvarsattaché:

Gotland mest strategiskt
Carl-Gustav Finström, USA:s förre försvarsattaché i Sverige, är mycket förvånad över att Sverige har beslutat sig för att avveckla den militära närvaron på Gotland. – Gotland är Sveriges mest strategiska område, säger han efter att ha läst igenom Världen idags artikel om Gotlands nedrustning.– Jag har varit på Gotland många gånger. Jag är mycket häpen över besluten att avveckla det svenska försvaret på Gotland, säger Carl-Gustav Finström, som var försvarsattaché för USA i Sverige under åren 1986-1991. Han tjänstgjorde under 18 års tid i Europa, och var bland annat försvarsattaché även i London och Dublin.– Gotland är viktigt för Sverige. Tidigare var kanske Norrland strategiskt mer viktigt, men på senare tid har Gotland blivit mer betydelsefullt. Att ha kvar en militär närvaro på Gotland är därför en viktig signal om att ön fortfarande tillhör Sverige, fortsätter Carl-Gustav Finström, som hade mycket kontakt med svenska militärer under sin tid i Sverige.– Jag har en svensk anknytning till Sverige, min far var svensk och jag har fortfarande släktingar kvar. Även om jag är amerikan har jag djupa rötter i Sverige.Varför är Gotland ett så strategiskt viktigt område?– Det är en bas för att kontrollera fartygstrafiken österut, de baltiska områdena, men också Öresund och Skagerack.Carl-Gustav Finström nämner den ryska gasledningen och den ökade trafiken på Östersjön som skäl för varför ön har fått en ökad militärstrategisk betydelse.– Världen är inte så okomplicerad som vi skulle önska att den var. Även om Rysslands militära kapacitet fortfarande är begränsad, blir situationen en helt annan om tio år.Efter att ha läst Världen idags artiklar kommer nu Carl-Gustav Finström att informera militär-forskare och andra militära kontakter om den nyuppkomna situationen i Sverige.– Jag är verkligen förvånad över att denna debatt inte förs i de stora medierna i Sverige. Det är en viktig fråga som är avgörande för Sverige i framtiden, säger han.

Ruben Agnarsson


Kilde: Världen idag 4.8.08