januar 23, 2008

Islamofobi


”Islamofob” for en dag i radioen (oversat af Gertrud).

Artikel af journalist Kurt Lundgren, Ölands Fria Horisont.

På min blog har jeg givet udtryk for nedenstående 10 synspunkter. Disse meninger kaldes islamofobi af en skummel organisation, som jeg aldrig tidligere har hørt tale om, EXPO.

Expo kan nærmest beskrives som et privat internetpoliti, som opsporer meninger, som organisationen ikke bryder sig om, giver personen med meningerne en betegnelse og hænger ham eller hende ud på internettet, Derefter bliver personen noteret på en meningsliste som pubbliceres, omtrent som STASI i DDR – eller Securitate i Rumænien gjorde mod personer, som brugte ytringsfriheden.

Dette er mine meninger:

1. Drenge og piger skal kunne gå til svømmeundervisning sammen. Religiøst fjolleri som forbyder sådan naturligt samvær og leg mellem drenge og piger bør bekæmpes.

2. Kvinder skal slippe for at vikle deres ansigt og hoved ind i tøj og sjaler ligegyldigt hvilken religion der end måtte ligge til grund herfor. Tossede mandfolk skal holdes i ave af samfundets lovgivning.

3. Religion er en privat sag. Tving mig ikke til andre sædvaner end dem, jeg selv vil have.

4. Al religion kan diskuteres. Det kaldes religionskritik og har været fremført så længe mennesket har troet på et højere væsen.

5. Hvis jeg bliver halshugget, fordi jeg tager en Bibel med ind i Saudiarabien, og hvis kristne ikke må bygge kirker i Saudiarabien, bør vi ikke tillade, at Saudiarabien financierer moskéer i Sverige.

6. Islam er en religion i stærkt behov for en modernisering og tilpasning til sekulære forhold i vesterlandske demokratier.

7. Jeg har ikke i sinde at acceptere en ny religiøs undertrykkelse, når vi nu har befriet os fra kristendommens.

8. Enhver religion tåler at blive gjort grin med. Hvad er det for et højere væsen, som ikke tåler lidt humor

9. Skik følge eller Land fly. Sverige er et overvejende kristent land med kristne traditioner, dem må I spektere.

10. Al religion er overtro. Men. Vi er mennesker og behøver sådan irrationalitet for at klare selve livet. Til muslimerne siger jeg: Tag ikke jer selv for højtideligt, slap af, relaks, tag et glas vin og vær som folk.


Godbidden, at jeg blev udpeget som islamofob, nappede Radio Kalmar naturligvis på. Allerede i fredags ringede Ann-Sofie Ottosson til mig og bad, at jeg skulle stille op til debat, hvilket jeg pænt og artigt lovede at gøre. Flere telefonsamtaler kom fra radioen og til sidst et fra en reporter som hed Nisse Noling i mandags. Han meddelte, at der blev ikke nogen debat, men at han ville interviewe mig om min påståede islamofobi, hvilket foregik på ti minutter. Blandt alt det, jeg sagde, var der lidt forvirret snak midt i. Det klippede han ud og sendte i radioen om tirsdagen. Hele dagen vævede det på nyhedsprogrammet ved siden af en helt løgnagtig præsentation på radíoens hjemmeside. Jeg troede jeg skulle overvældes af telefonsamtaler med reaktioner, men kun een eneste person, min kone Anna Lena, lod høre fra sig efter at have hørt det i bilradioen. Hvorfor var du med? Hvad handlede det om? spurgte hun.

Og sådan var det nok. Nisse Noling havde med sit ivrige klipperi fået lavet et så amatøragtigt indslag, at hans hensigt at latterliggøre mig end ikke lykkedes på grund af den høje ubegribelighedsfaktor. Derimod fik jeg masser af reaktioner på et afbalanceret og objektivt indslag på TV 4. Dette leder mig til konklusionen, at Radio Kalmars nyhedsprogram ikke længere har betydning i vort område. Det beror på sin side på, at Radio Kalmar sender tolv timer om dagen med en begrænset skare medarbejdere – det bliver til en masse boble-snak-programmer for at fylde tiden ud. De vigtige nyhedssendinger drukner i denne bundløse sump af triste trivialiteter, stadig mere betonet under den nye radiochef.

Radio Kalmar ville have godt af 80 % mindsket sendetid, og at nman koncentrerede sig om nyheder, samfundsdebat, kultur og økonomi – så kunne Radio Kalmar måske igen få betydning i vort område.

KURT LUNDGREN

En fobi er en stærkt overdreven angst for en ting eller en situation. Denne angst kan overgå i et panikangreb, når man udsættes for det, man er overdreven angst for. Fobier kan behandles med adfærdsterapi, hvor man gradvist udsættes for det, man nærer angst for. Du kan henvende sig til en åben psykiatrisk behandlingsklinik, hvis du føler at angsten begrænser dit daglige liv.
(Klip fra Vårdguiden (=Behandlingsguiden))
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Gertruds kommentar:
Ordet ”fobos” betød i det gamle Grækenland slet og ret skræk, angst, og brugtes på tale om krigens rædsler. ”Islamofobi” er en moderne, politisk nydannelse, markedsført af ”antinationale” og naive (?) mennesker, som ubekymret går ind for islam i alle retninger (herunder naturligvis kvinders mindre værd, samt straffe som piskning, henrettelser, hængninger, steninger etc.) for om muligt at nedgøre eller tilsmudse sine modstandere som lidende af en psykiatrisk sygdom.