januar 02, 2008

Interne anliggender?

Nomosblog skriver om de tre skandinaviske majestæters jule-nytårstaler og slutter med et suk ”Stakkels nordmænd og stakkels svenskere.” (...)
”Jeg ved godt, det ikke tilkommer en dansker at blande sig i andre landes interne anliggender. Jeg vil indskrænke mig til at sige, at var det mit statsoverhoved, der sagde noget lignende, så blev jeg republikaner den dag i dag.”

Jamen, spørgsmålet er, om det alene er ”interne anliggender”? Ifølge nordiske konvention kan vi nordboere bosætte os og arbejde i hvilket som helst af de fem nordiske riger. Indvandrere styrter ind i Sverige i stor mængde og opnår hurtigt statsborgerskab, hvorefter de kan udnytte den nordiske konvention, så vist har det betydning også for os, hvad statsmagten foretager sig i Norge og Sverige.

Nomosblog: http://nomosdk.blogspot.com/2008/01/hvad-nytrstaler-kan-fortlle.html